كسى كه پيرو ودوست دار واقعي امام زمان خود و منتظرواقعي و چشم به راه ظهور و قيام جهانى او است، بايداز نظر عملى، فكرى و اعتقادى خود را رشد دهد. تنها با لقلقه زبان و ادعاى دوستي نمى توان خود را پيرو واقعى دانست!!مرحله نخست آن، باور به وجود منجى و اعتقاد به ظهور او و برپاداشت انقلاب جهانى به دست او است. سپس نوبت به اصلاح و همسوسازى رفتارها، گفتارها و پندارها با اين اعتقاد و باور است.
لاف عشق و گله از يار زهى لاف دروغ/عشق بازان چنين مستحق هجرانند
در اين رابطه توجه به امور زير بايسته است:
بقیه در ادامه مطلب
:: برچسبها:
از كجا بدانيم از منتظران واقعي امام زمان(عج) هستيم؟,
[ ادامه مطلب ] |
در گفتار پيشوايان معصوم(عليهم السلام) جنگ هاى پس از ظهور مهدى (عج) و فتوحات، به قدرت فردى و انسانى و نيروهايى نسبت داده شده است كه از سراسر جهان به يارى حضرت مى شتابند، ولى پيروز شدن بر تمام جهان با توجّه به پيشرفت علم و صنايع جنگى قبل از ظهور، كارى است بس دشوار كه علاوه بر قدرت فردى و زمينه هاى اجتماعى عصر قيام، به امدادهاى غيبى و الهى نيز نيازمند است. در اين جا، مناسب است كه نقش عوامل پيروزى انقلاب بزرگ جهانى حضرت مهدى (عج) را با استفاده از احاديث و روايات، به طور اختصار مورد بررسى قرار دهيم:
الف) قدرت فردى و انسانى;
:: برچسبها:
آيا امام مهدى (عج) براى گسترش عدالت و افراشتن پرچم اسلام، از امدادهاى غيبى استفاده مى كند؟,
[ ادامه مطلب ] |
از روايات، چنين استفاده مى شود كه امام مهدى (عج) ابتدا، مردم را به سوى حق دعوت مى كند و قبل از آغاز هر جنگى، به معرّفى دين حق براى دشمنان مى پردازد و فرصت انتخاب ميان حق و باطل را به آنان مى دهد و تنها بعد از اتمام حجّت بر دشمنان، از قدرت شمشير استفاده مى كند. پس چون آن حضرت، ابتدا، اتمام حجّت مى كند و آنان با اين كه به حق واقف مى شوند و از آن اطلاع پيدا مى كنند، از آن روى گردان مى شوند، نمى توان گفت، آن حضرت، اسلام را با اجبار پياده مى كند، بلكه بايد گفت، هر كس كه اسلام را قبول مى كند، از روى رغبت و اختيار است و هر كس آن را قبول نمى كند، باز با آگاهى و اختيار است، لكن بعد از اين سوء اختيار، از سوى لشكريان امام نابود مى شود تا در جهان فتنه اى نماند. امام باقر(عليه السلام) مى فرمايد:
بقیه در ادامه مطلب
:: برچسبها:
آيا امام مهدى (عج) با اجبار، اسلام را در جهان پياده مى كنند؟,
[ ادامه مطلب ] |
ولاء، وَلایت، وِلایت، ولیّ، مولی، اولی و امثال اینها همه از ماده ی (ولی)- و،ل،ی- اشتقاق یافته اند. این واژه از پر استعمال ترین واژه- های قرآن کریم است که به صورت های مختلفی به کار رفته است؛می گویند در 124 مورد به صورت اسم و 112 مورد در قالب فعل در قرآن کریم آمده است.
معنای اصلی این کلمه هم چنان که راغب اصفهانی (قدس سره) در (مفردات القرآن) گفته است، قرار گرفتن چیزی در کنار چیز دیگر است به نحوی که فاصله ای در کار نباشد؛ یعنی اگر دو چیز آن چنان به هم متّصل باشند که هیچ چیز دیگر در میان آنها نباشد، مادّه ی (ولی) استعمال می شود.مثلاً اگر چند نفر پهلوی هم نشسته باشند و ما بخواهیم وضع و ترتیب نشستن آن ها را بیان کنیم،می گوییم: زید در صدر مجلس نشسته است (وَیَلیهِ عَمْرُو) یعنی بلافاصله در کنار زید عرو نشسته است. به همین مناسبت طبعاً این کلمه در مورد قرب و نزدیکی به کار رفته است اعم از فرب مکانی و قرب معنوی؛ و باز به همین مناسبت در مورد دوستی، یاری، تصدی امر، تسلط و معانی دیگر از این قبیل استعمال شده است؛چون در همه ی اینها نوعی مباشرت و اتصال وجود دارد.
بخشي از کتاب «امامت در بینش اسلامی» نوشته علی ربانی گلپایگانی
امامت و پیشوایی در معنای گسترده آن، یکی از ضرورت های زندگی اجتماعی بشر است. از گزارش های تاریخی و مطالعه جوامع بشری درگذشته و حال به دست می آید که همواره در جوامع گوناگون بشری؛ بدوی و شهری، کوچک و بزرگ، سنتی و مدرن، ساده و پیچیده، فرد یا افرادی بوده اند که با عناوین و به شیوه ای مختلف نقش امامت و رهبری را ایفا کرده اند. این واقعیت تاریخی گواه عینی سخن امام علی(ع) است که فرمود: «مردم را از امیری نکوکار یا تبهکار گریزی نیست.»
در روایات اسلامی که دانشمندان شیعه و سنی راجع به علائم ظهور مهدی موعود اسلام نقل کردهاند سه نوع اخبار دیده میشود:
نوع اول:روایاتی است که از سقوط بنیامیه و روی کارآمدن بنیعباس بعنوان فرج آل محمد نام برده است.
نوع دوم:اخباری است که در آنها از ویرانی شهرهائی امثال بصره و ذلت و سقوط بنیعباس و عظمت و انحطاط شهر کوفه و غیره بعنوان گشایش کار شیعه و آزادی نسبی آنها سخن رفته است.
نوع سوم:روایات کثیری است که بنام علائم ظهور و اوضاع آخرالزمان و پیشامدهای ناگواری در سراسر گیتی خاصه ممالک عربی خاورمیانه و برخی از کشورهای اسلامی دیگر به تفصیل و صراحت هرچه تمامتر در کتب معتبر آمده است.
این سه نوع علائم که باید در اعصار متوالی و قرون متمادی روی دهد بدین منظور بوده است که در تمام زمانها شیعیان را در جریان ظهور دولت آل محمد(ص)و گشایش کار پیروان حقیقی اسلام یعنی شیعیان جهان بگذارند.لازم بذکر نیست که مثلا سقوط بنیامیه با آن همه تبهکاری و فشاری که بر مردم مسلمان و پیروان اهلبیت وارد میساختند یا ذلت و انحطاط بنیعباس که از مخالفان سرسخت شیعیان بودند،خود نوعی گشایش در کار آنان و آزادی نسبی ائمهاطهار(ع)بوده،و قطعا هرچه روبجلو مریفته زمان پیدایش قائم آل محمد و ظهوردولت جهانگیر او نزدیکتر میشده،و همه نوید روحبخشی برای شیعیان بوده است. علائم ظهور که در روایات معتبر و صحیح آمده است،برخی جنبه خارقالعاده و اعجاز دارد و بعضی دیگر حوادثی است که بطور طبیعی مانند سایر وقایع گیتی روی میدهد،و خود نشانه نزدیکشدن ظهور دولت حق و پایان عمر حکومتهای خودکامه و بیدادگر جهان است، که قبلا از آن خبر دادهاند.
و زمین را (با هزاران نعمت) برای (زندگانی) خلق مقرّر فرمود.(10) که در آن میوههای گوناگون و نخل خرمای با پوشش برگ و شکوفه و غلاف است. (11) و هم دانه های متنوع که دارای برگ و گل است و نیز ریاحین (گیاهان خوشبو) است. (12)
پیشنهاد: لطفا کمی وقت بگذارید و یک بار با دقت ترجمه ی فارسیسوره الرحمنرا بخوانید و سپس حس و حال زیبای خود را در قسمت نظرات این پست (بدون نیاز به تایید) منتشر کنید.
درباره تاريخ شهادت امام رضا علیه السلام گفتار مورخان و سيرهنگاران مختلف است:
شيخ مفيد در مسارالشيعه، آن را در روز 23 ذی القعده سال 203 ميداند.[۱] به همين جهت، براي زيارت آن حضرت در اين روز تأكيد فراواني به عمل آمده.[۲] برخي، روز 23 ماه رمضان را روز شهادت آن حضرت دانستند.[۳]
عدهاي هم، شهادتش را در ماه صفر ذكر كردهاند وليكن برخي از آنان روز چهاردهم، برخي روز هفدهم و برخي ديگر آخرين روز صفر را تاريخ شهادتش ميدانند.[۴] معروف و مشهور ميان علما و مورخان شيعه آن است كه آن حضرت در آخرين روز ماه صفر سال 2033 قمري در طوس به شهادت رسيد و اين، گفتار شيخ مفيد در ارشاد نيز است.[۵]
بیان های مختلف در مورد شهادت امام رضا علیه السلام
ادامه مطالب :
:: برچسبها:
عجیب نیست که در سینه غصّه مهمان است شب فراق شده؛ حرف حرف هجران است به چشمهمزدنی این دو ماه هم رفت و بهار گریه هم امشب رو به پایان است به این فراق بگرییم و یا به دوری ِتو بگو چه کار کنم درد و غم فراوان است شهادت امام هشتم تسلیت باد,
[ ادامه مطلب ] |
به مناسبت سالروز رحلت حضرت رسول اکرم (ص)و شهادت امام حسن مجتبی(ع)
رحلت حضرت رسول اکرم (ص)و شهادت امام حسن مجتبی(ع) سلام بر تو اي فرستاده خوبي ها، اي مهربانترين فرشته خاک. تو از ملکوت آسمان به زمين فرا خوانده شدي تا انسان را با معناي واقعي اش آشنا کني. تو، آفتاب روشن حقيقت بودي در شام تيره زندگي. از مشرق دلها برآمدي و اکنون، آسمان تب دار غروب جانگداز توست. در سال يازدهم هجرت رسول اكرم (ص) در آخرين سفرحج (در عرفه)، در مكه و در غديرخم، در مدينه قبل از بيمارى و بعد از آن در جمع ياران و يا در ضمن سخنرانى عمومى، با صراحت و بدون هيچ ابهام، از رحلت خود خبر داد. چنان كه قرآن رهروان رسول خدا (ص) را آگاه ساخته بود كه پيامبر هم در نياز به خوراك و پوشاك و ازدواج و وقوع بيمارى و پيرى مانند ديگر افراد بشر است و همانند آنان خواهد مرد.
پيامبر اكرم (ص) يك ماه قبل از رحلت فرمود:
ادامه مطالب
:: برچسبها:
مناسبت سالروز رحلت حضرت رسول اکرم (ص)و شهادت امام حسن مجتبی(ع),
[ ادامه مطلب ] |
تاسوعا و عاشورا به چه معنا است وآیا قبل از شهادت امام حسین (ع)تاسوعا و عاشورا وجود داشت؟
پرسش :
تاسوعا و عاشورا به چه معنا است وآیا قبل از شهادت امام حسین (ع)تاسوعا و عاشورا وجود داشت؟
پاسخ :
عاشورا از ریشة عشر به معنای ده و دهم و تاسوعا از ریشه تسع به معنای نه و نهم است .
این لفظ فقط بر نهمین و دهمین روز محرم اطلاق شده است.
به لحاظ آن که حوادث مهم کربلا در روز نهم و دهم ماه محرم الحرام اتفاق افتاد، این دو روز را برجسته تر نموده و به نام تاسوعا و عاشورا یعنی روز نهم و دهم محرم الحرام در فرهنگ مسلمانان به ویژه شیعیان از جایگاه خاصی بهره مند شد.
ابن اثیر در کتاب «نهایه» میگوید: «عاشورا یک اسم اسلامی است» .(1)
همین مطلب را طریحی در «مجمع البحرین» گفته است. (2)
البته پیش از واقعه کربلا ، هم پیامبر اسلام(ص) و هم حضرت علی(ع) شهادت امام حسین(ع) را در کربلا پیشگویی کرده بودند. امام حسین(ع) نیز شهادت خود را پیشگویی کرده، به برخی از پیامبران پیشین نیز شهادت آن حضرت وحی شده بود. (3).
خداوند برای ایجاد تحول فرهنگی در هر عصری، از اعجاز استفاده کرده است.لذا شایسته است، همه کسانی که در این راستا ایفای نقش میکنند، برای تعمیق و تقویت اعتقادات از این دریچه وارد شوند.ولی معجزه عصر حاضر یعنی قرآن، به زبان عربی است که جنبه اصلی اعجاز آن، یعنی فصاحت و بلاغت قرآن، برای ما فارسی زبانان چندان قابل درک نیست.کما اینکه بینظیرترین اشعار فارسی، برای کسی که با این زبان بیگانه است، هیچ تفاوتی با الفاظ عامیانه ندارد.ترجمه این اشعار هم زیبایی و فصاحت و بلاغت زبان اصلی را ندارد.در مورد قرآن نیز چنین است و صرفنظر از جنبه معنوی و معرفتی آن، جنبه اصلی اعجاز آن یعنی همان فصاحت و بلاغت و به تعبیری زیبایی و شیوایی کلام برای ما چندان ظاهر نیست.لذا بهتر است از بعدی وارد شد که برای همگان قابل درک و فهم باشد و قوه اعجاب آنان را برانگیزد.از جمله این موارد، اعجاز قرآن از جنبه ریاضی و عددی است.در این مجال سعی شده تا مجموعهای از اعجاز عددی قرآن که تاکنون کشف و ضبط شده و در دسترس اینجانب بوده است، به صورت فشرده و خلاصه ارائه شود.تفصیل مطالب را میتوان از منابع به دست آورد.
با فتح خرمشهر، دشمن در صحنه رویارویی با رزمندگان ایران، به لاک دفاعی فرو رفت. پیروزیهایی که پس از آن به دست آمد، برتری قدرت ایران را در جبهههای جنوب آشکار کرد. این روند تا سال 1364، یعنی شروع حمله ایران به شبه جزیره «فاو» ادامه داشت.
عملیات در اروند، پس از بررسیهای لازم و استفاده از تجربیات و به کارگیری تدابیر مهم نظامی و اطلاعاتی، انجام شد. این تدابیر در سه بخش مهم، یعنی آموزش، شناسایی و تدارک متمرکز شد. آموزش نیروهای ایرانی در یگانهای مختلف، با روحیههای بالا ادامه یافت و تعدادی از گردانها، آموزشهای تخصصی و ویژه دیدند. به موازات آن، شناسایی منطقه و بررسی همه عوامل دخیل در عملیات، انجام گرفت.
این کار با حساسیت و وسواس زیاد، از سوی فرماندهان دنبال میشد. سعی بر آن بود که دشمن به هیچوجه متوجه کوچکترین حرکتی در منطقه نشود؛ چرا که این قطعه از جبهه، برای عراق اهمیت ویژهای داشت. فاو، زمینی است محصور در میان رودخانه اروند، خلیج فارس و خور عبدالله، که از سمت خشکی به بصره منتهی میشود
در حالی که عدم موفقیت در عملیات رمضان، دورنمای پیشروی در شرق بصره را دور از دسترس نشان می داد، پیروزی در عملیات محرم و تسلط بر زمین های تخت استان میسان، دستیابی به شهر العماره عراق – که به عنوان تهدید هم زمان علیه دو شهر بصره و بغداد محسوب می شد – را امکان پذیر کرده بود. به همین منظور و نیز از آن جایی که فرماندهان جنگ ناگزیر بودند در مقابل تجهیزات برتر عراق، زمین سخت را گزینش کرده و درگیری در وضعیت دشوار را به دشمن تحمل کنند، منطقه رملی غرب ارتفاعات میشداغ – حدفاصل فکه تا چزابه – برای انجام عملیات سرنوشت ساز والفجر انتخاب گردید.
اهداف عملیات
اولین هدف تصرف پل غزیله بود و چنانچه این مرحله از عملیات با موفقیت انجام می شد، تصرف شهر العماره به عنوان دومین هدف در دستور کار قرار می گرفت.
بحث امامت در باور شيعه و سنى از بحثهاى مهم عقيدتى است كه تاكنون علماى بزرگ در باره آن كتابهاى فراوان نوشته و زواياى مختلف آن را بررسى و روشن ساخته اند.
ريشهاىترين بحث در مسأله امامت، «انتصابى و الهى» يا «انتخابى و عادى» بودن آن است. شيعيان معتقد به انتصابى بودن و ديگر مذاهب اسلامى پيرو انتخابى بودن آن هستند.
شيعيان براى اثبات ديدگاه خود به ادله عقلى و نقلى استناد كردهاند. ما در اين مقاله به ادله نقلى پرداخته شده است.
در بحث ادله نقلى نيز مىتوان موضوع «الهى بودن نصب امام» را از دو زاويه «امامت عامه» بدون در نظر گرفتن مصاديق آن و «امامت خاصه» اثبات كرد.
بقیه مطالب در ادامه مطلب
:: برچسبها:
ادله و نصب امامان " استاد مصطفی ناصری " دانشپژوهان اصفهان "ادله نقلى "«نصب امام» توسط خداوند (امامت عامه),
[ ادامه مطلب ] |
سوم ماه رجب سالروز شهادت مظلومانه حضرت امام علی النقی الهادی (ع) را به محضر مبارک قلب عالم امکان حضرت بقیة الله الاعظم حجت بن الحسن المهدی (عج) و عموم شیعیان و محبان حضرتش تسلیت عرض می نماییم.
احادیث امام علی النقی (ع) درادامه ي مطلب..
:: برچسبها:
سوم ماه رجب سالروز شهادت مظلومانه حضرت امام علی النقی الهادی (ع),
[ ادامه مطلب ] |
روز زن و روز مادر ولادت بانوی بزرگ دو عالم , حضرت صدیقه کبری , فاطمه زهرا (س) را به تمامي مادران ايراني تبريك و تهنيت عرض مينماييم
مادرم روزت مبارك
تاریخ روز مادر(تاریخ روز زن)
31 فروردین ( بیستم جمادی الثانی ) ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها و روز مادر ( روز زن ) بر تمامی مادران عزیز مبارک باد.
بیستم جمادی الثانی هر سال، روزی پر از خاطره و معنویت است؛ خاطراتی شیرین از مادران مهربان،فرزندان با محبت و همسران با وفا ؛ این روز به یُمن ِ زاد روز بانوی نمونه اسلام، فاطمه زهرا ( سلام الله علیها) ، روز مادر نام گرفته است ؛ بانویی كه گل سرسبد تمام بانوان عالم است؛ تنها زنی كه پدرش معصوم ، شوهرش معصوم و خودش نیز معصوم بوده و پیامبر گرامی اسلام (ص) به او لقب " اُم ابیها " داده است،یعنی زنی كه برای پدرش همچون مادر بود.
زندگی و سیره ی حضرت زهرا( س) به قدری آموزنده و جذاب است كه هر زن آزاده ای در جهان او را چونان قدیسه ای تحسین می كند؛ زنی كه تولدش از دامن خدیجه كبری ، همسر پیامبر گرامی اسلام (ص) و در كانون نخستین خانواده اسلامی با نغمه های آسمانی و تسبیح قدسیان همراه شد و شب میلادش را عرشیان به بانگ تكبیر و تسبیح جشن گرفتند و خداوند لقب كوثر به او عطا كرد؛ زیرا وی سرچشمه ی تمام خوبی های جهان است.
روز زن و روز مادر نام گرفت؛"اگر روزی باید روز زن یا روز مادر باشد،چه روزی والاتر و افتخارآمیزتر از روز ولادت با سعادت فاطمه زهرا سلام الله علیهاست؛زنی كه افتخار خاندان وحی است و چون خورشیدی بر تارك اسلام عزیز می درخشد."
:: برچسبها:
روز زن و روز مادر ولادت بانوی بزرگ دو عالم,
«ای فرزند آدم، ملائکه من شب و روز مواظب تو هستند؛ آنچه را می گویی و انجام میدهی،کم یا زیاد، همه را می نویسند.آسمان بر آنچه از تو دیده است،شهادت میدهد و زمین بر آنچه روی آن انجام داده ای، گواهی می دهد. خورشید،ماه و ستارگان بر آنچه می گویی و عمل می کنی، شهادت خواهند داد. خود نیز بر قلب و بر اعمال مخفی تو آگاهم.
اگر(در جنگ احد)به شما جراحتی می رسد،پس قطعاً به گروه كفّار نيز (در جنگ بدر)زخمي همانند آن رسيده است.وما روز هاى( شكست و پيروزی)را در ميان مردم ميگردانيم تا خدا (با امتحان)كسانی را كه ايمان آورده اند،معلوم دارد واز شما گواهانى(برديگران)بگيرد وخداوند ستمگران را دوست نمی دارد.(گرچه گاهى به ظاهر پيروز شوند) (آل عمران،140)
مسلمانان با توجّه به موارد ذيل بايد روحيّه قوى داشته باشند:
:: برچسبها:
عوامل روحیه بخش برای مسلمانان,عوامل روحيه بخش,زمينه های اميدواری,منبع:دقايقی با قرآن(محسن قرائتی),
[ ادامه مطلب ] |
(موسى) گفت:پروردگارا(اكنون كه مرا به اين كار بزرگ مامور فرمودى)سينه ام را برايم گشاده گردان(وبرصبر و حوصله ام بيفزا).و كارم را برايم آسان فرما.وگره اززبانم باز نما.تا(آنها)سخنان مرا(خوب)بفهمند
:: برچسبها:
مؤمن و کافر,قلب مؤمن و کافر, مقايسه ى مؤمن وكافر مهدی موعود,
[ ادامه مطلب ] |
فاطمه (س)دخت گرامی حضرت رسول اکرم(ص)است در 20جمادی الثانیه سنه5بعثت در خانه ی خدا روی به جهان گشودند. از القاب این بانو بزرگوار می توان زهرا ، صدیقه ، طاهره ، مبارکه ، بتول، مرضیه وراضیه را نام برد. پیغمبراسلام او را به احسن وجه تربیت کرد و ادب آموخت
خویشتن داری و کنترل تمایلات و خواسته های نفسانی و شهوانی،یکی از ارزش های والای انسانی است که باعث بروز آثار درخشان معنوی برای انسان و راهی برای رسیدن به آرامش روانی است که از آن به عفت و پاکدامنی یاد میشود
ای حسین فاطمه این کینه هامان را ببین قلب مجروح درون سینه هامان را ببین یازده خورشید را کشتند و داغ تو فزون تکه تکه زین ستم آیینه هامان را ببین *** گرچه شد خورشید ما در پرده ی غیبت ولی می رسد نورش ز ماه حضرت سید علی باز هم هر روز عاشورا و هر جا کربلا باز هم فتنه، اگرچه هست حجت ها جلی *** ترس ما کشته شدن یا غارت این خانه نیست بلکه دنیایی شدن با مسلک کوفی گری ست گر که بگذاریم امام خویش را تنها به تشویق هوا فرق ما با آن جنایت پیشگان سفله چیست؟ *** ای حسین فاطمه داغت درون قلب ماست نهضتت رسواگر روی تمام فتنه هاست شمر را در هر زمان نومید از قتلی کنیم که پی خورشید و مه دشنه به دست و بی حیاست
تبادل لینک هوشمند برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مهدی موعود و آدرس sadat2014.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.
محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده
گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا
آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است.
مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند
از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله،
صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.
تمام حقوق اين وب سايت و مطالب آن متعلق به مهدی موعود مي باشد.